Elutazva

Tihany

Lóczy Lajos és az Őslevendulás nyomában

2019. március 06. - Elutazva

A Tihanyi-félsziget megannyi látnivalójával, hazánk egyedülálló értékeinek egyike. A természeti és társadalmi értékek tömkelege várja, hogy felfedezzük őket. Az egyetlen nap alatt kényelmesen bejárható félsziget talán legismertebb túraútvonala a híres geográfusról elnevezett Lóczy tanösvény. Ennek egy rövidített szakaszát jártam be a februári napsütésben.

A 71-es főútrúl letérve, a Tihanyi Apátság irányába haladva bal oldalon a hosszan elterülő levendulamező sajnos még nem mutatta meg igazi szépségét, de jobb oldalon a már pusztulásnak indult Külső-tó nádasaiban madárseregek szálltak fel, s alá a kellemesen meleg téli szélben. Autónkat a főutcán hagytuk, ahol február végéig ingyenesen parkolhatunk. Utunkat a Kiserdő-tető felé vettük. A dombtetőről fantasztikus kilátás nyílik a Külső-tó világára.

Külső-tó

(saját fotó, EOS M50)

A dombtetőről leérve máris elénk tárult a Belső-tó körvonala, beleértve az apátság sziluettjét is. A Belső-tó partjához egészen közel lesétálhatunk, s egy kis szakaszán a tónak, ahol a nádas nem képez egységes védőfalat a parton, vízi madarainkban gyönyörködhetünk. Negyedórás pihenőnk alkalmával vadkacsák úsztak át a tavon, majd hattyúk mutatták meg horgásztudományukat.

Belső-tó a Tihanyi Bencés Apátság látképével

Tihanyi Bencés Apátság

Madárvilág a Belső-tavon

A Belső-tó körvonala mentén haladva, a település központja felé hatalmas mezőt kerítettek le a ridegtartásban élő  őshonos szürkemerhák számára, de mi egyet sem láttunk. Nem tudjuk, mi lett velük. A mezőn haladva táblák jelzik, hogy tudatosan telepített ürgékkel is találkozhatunk, de nekünk csak az állatok föld alatti járatainak nyílásai jelezték ittlétüket. A Belső-tó déli partjáról ösvény vezet a félsziget egyik fontos földtörténeti emlékéhez. Valamikor a Balaton-felvidéken bazaltos vulkanizmus volt jellemző, melynek eredményeképpen bazaltsapkás tanúhegyek övezik ma a Balaton északi partját. A vulkáni utóműködés következtében pedig itt a félszigeten gejzírek szöktek a magasba. Ennek maradványai jól tanulmányozhatók a "tihanyi gejzír-mezőn". A domboldalra felkapaszkodva elsőként a Hármashegyi-kúp tetejéről élvezhetjük a kilátást, s vizsgálhatjuk a gejzirit formákat. Majd tovább haladva a félsziget legismertebb formája, az Aranyház gejzírkúp következik, mely a kőzeteken megtelepedett sárgás színű zuzmóról kapta nevét. Az útvonalon tovább haladva, a Lóczy tanösvényen olyan magaslatok emelkednek, mint a Csúcs-hegy, vagy a Nyereg-hegy, de mi inkább visszasétáltunk a Belső-tó irányába, mert a Nap már leszálló ágban volt.

Kilátás a Hármashegyi-kúpról

Sárgás zuzmók a gejziriten

Aranyház

A tóparton lassan elértük az aszfaltozott utat, de nem kerülhette el figyelmünket egy nagyon bájos, kis kávézó, a Kotyogós Kávéterasz. A Nap halvány sugaraival, na és persze egy jó forró kávéval átmelegítve testünket, tovább haladtunk, hogy még benézzünk a Levendula-házba, ami olyan kiállítással csalogatja a látogatókat, mint a "dühöngő vulkánok" egykori világát bemutató tárlat, de legnagyobb meglepetésemre zárva találtuk. Utólag olvastam, hogy csak márciustól tartanak minden nap nyitva. Kár, mert megnéztem volna a kiállítást. Akit érdekel a Levendula-ház, az ezen a hiperhivatkozáson rákereshet. Addig is néhány levendula témájú tárgy pótolja hiányérzetünket.

(saját fotó, EOS M50)

A város központjába érve felsétáltunk a Tihanyi Bencés Apátsághoz. Az altemplomban I. András sírját már nem tudtuk megnézni, de körbe sétáltuk a templomot és a Balatonban gyönyörködve megvártuk a napnyugtát, majd indultunk haza.

Tihanyi Bencés Apátság

Tihanyi Hajóállomás

(saját fotó, EOS M50)

A következő ábrán láthatjátok, milyen útvonalon kirándultunk. A túrát egy déli ebéd után kezdtük meg, s kb. 4 és fél  óra alatt jártuk be az útvonalat, de nagyon kényelmes tempóben, úgy hogy többször megálltunk fotózni és gyönyörködni a tájban. A GoogleEarth szerint ez az útvonal összesen 6 km volt.

Egy szó, mint száz, egy hirtelen ötlettől vezérelt gondolat volt, hogy Tihanyba kiránduljunk, de azt kell, hogy mondjam, az idei év eddigi legjobb belföldi élményét kaptam, még úgy is, hogy a turistaszezon nem kezdődött el!

Egy gyors lista, azoknak, akiknek egy teljes nap áll a rendelkezésükre, és az általam bemutatott túra nem lenne elég tartalmas, akkor itt található még néhány kiegészítő gondolat.

- Barátlakások

- Óvár

- Csúcs-hegy

- Nyereg-hegy

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.